English Proficiency and Language Learning Strategies Used by English Department Students at IAIN Antasari Banjarmasin


Abstract


This study is conducted to identify the type and frequency of language learning strategies used by English Education Department students, Faculty of Tarbiyah and Teachers Training and to determine how the strategies are influenced by the learners proficiency. A qualitative research method is employed in the study and the data is collected by using questionnaire, interview and documentation techniques. The collected data is analyzed qualitatively. The study result shows that the English Department students used various learning strategiesdirect and indirect learning strategies, in their language learning process. It also indicates that a majority of the students applied the learning strategies in moderate frequency use. In addition, it is indicated that the correlation between language learning strategies and language proficiency is negative. Through this study, it is hoped that the teachers might acquire better understanding of how students learn a second or foreign language, so that they can assist their students in the language learning process by promoting awareness of the strategies and encourage the students to use the strategies effectively.

Keywords: Language Learning Strategies, English Profeciency

Penelitian ini dilakukan untuk mengidentifikasi jenis dan frekuensi strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh mahasiswa Jurusan Bahasa Inggris Pendidikan, Fakultas Tarbiyah dan Pelatihan Guru dan untuk menentukan bagaimana strategi dipengaruhi oleh kemampuan para peserta didik. Metode penelitian kualitatif digunakan dalam penelitian dan data yang dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner, wawancara dan dokumentasi teknik. Data yang terkumpul dianalisis secara kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa Jurusan bahasa Inggris yang digunakan strategi pembelajaran berbagai pembelajaran strategi langsung dan tidak langsung, dalam proses pembelajaran bahasa mereka. Hal ini juga menunjukkan bahwa mayoritas siswa menerapkan strategi pembelajaran yang digunakan frekuensi moderat. Selain itu, menunjukkan bahwa korelasi antara strategi pembelajaran bahasa dan kemampuan bahasa negatif. Melalui penelitian ini, diharapkan para guru dapat memperoleh pemahaman yang lebih baik tentang bagaimana siswa belajar bahasa kedua atau asing, sehingga mereka dapat membantu siswa dalam proses pembelajaran bahasa dengan mempromosikan kesadaran strategi dan mendorong siswa untuk menggunakan strategi efektif.


Kata kunci: Belajar Bahasa Strategi, Bahasa Inggris Profeciency


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18592/jt.v2i4.623

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.18592/jt.v2i4.623.g497

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
JT by http://jurnal.iain-antasari.ac.id/index.php/tashwir/index is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.