Figur Guru Ideal Menurut Persepsi Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri Se-Kota Banjarmasin

Hj. Rusdiana Hj. Rusdiana, dkk

Abstract


In everyday tasks teachers are familiar with children, students and their environment with various types, various attitude, nature and background. A teacher should be ideally suited to those various circumstances and conditions.
The indicators of an ideal teacher include: (a) having excellent communication skill with students, and the parentsverbally, in writing, or by gestures; (b) able to cooperate with the Board of Education/School Committee; (c) Sociable with co-workers and colleagues; (d) sensitive to the surrounding environment; (e) Associating politely; (f) familiar with information and communication technology; and (g) having sincerity in applying the principles of brotherhood


Keywords: ideal teachers and students perception.

Dalam kesehariannya, seorang guru tidak pernah lepas dari lingkungan anak-anak, lingkungan siswa dan pelajar dengan berbagai macam tipe, sikap dan sifat serta latar belakang, dan seorang guru idealnya mampu menyesuaikan diri dengan situasi dan kondisi yang ada. Adapun indikator guru ideal adalah : (a) Terampil dalam berkomunikasi dengan peserta didik, dan dengan orang tua murid (lisan, tulisan atau isyarat); (b) Dapat bekerjasama dengan Dewan Pendidikan/Komite Sekolah; (c) Pandai bergaul dengan kawan kerja dan mitra pendidikan; (d) Memahami dunia sekitarnya (lingkungan); (e) Bergaul secara santun; (f) Menggunakan teknologi komunikasi dan informasi secara fungsional; dan (g) Menerapkan prinsip-prinsip persaudaraan.

Kata Kunci: guru ideal dan persepsi siswa.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18592/jt.v2i4.622

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.18592/jt.v2i4.622.g496

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
JT by http://jurnal.iain-antasari.ac.id/index.php/tashwir/index is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.