Strategi Pembelajaran Berbasis Ava (Audio Visual Aids) Mata Pelajaran Al-Quran Hadits pada MIN di Kota Banjarmasin

Suraijiah Suraijiah

Abstract


There are several alternatives of learning strategies of Quran and Hadith, i.e: reading aloud, questions-answers, attaching picture, talking stick, completing in the blank, manual reading, and making a-match. Conducted on Banjarmasin MIN students of 2014/2015 academic year, these learning strategies make use of AVAlcd, video, lap top, slides, and mufradat cards, as the learning media. There are several obstacles faced in the implementation of the AVA based learning strategies in Quran and Hadith subject, namely: limitation of time2x35 minutes for every two subjects, dependence on IT media which results in dependence on electricity, and limited availability of AVA media, as well as limited knowledge and experiences.

Keywords: Media based learning, learning strategies

Terdapat beberapa penerapan strategi pembelajaran alternatif pada mata pelajaran Al Quran hadits yakni : reading aloud, tanya jawab, attach picture, talking stick, complete in the blank, manual reading, serta make a-match, dengan basis media AVA yang dipakai yaitu lcd, vedio, lap top, slides serta kartu-kartu mufradat yang dilaksanakan pada siswa MIN di Kota Banjarmasin Tahun Akademik 2014/2015. Kendala penerapan strategi pembelajaran alternatif berbasis AVA pada pelajaran Al Quran Hadits pada siswa MIN di Kota Banjarmasin Tahun Akademik 2014/2015 meliputi: Pertama, Keterbatasan waktu yakni hanya 2 x 35 menit untuk setiap dua jam pelajaran. Kedua, Adanya ketergantungan dengan media IT, maka penerapan strategi pembelajaran alternatif berbasis AVA sangat tergantung oleh listrik. Ketiga, Keterterbatasan media AVA yang digunakan di setiap kelas, jadi untuk menggunakanya harus menyiapkan terlebih dahulu; ini tentu menyita waktu pembelajaran. Keempat, Keterbatasan pengetahuan dan pengalaman.

Kata Kunci : Pembelajaran berbasis media, strategi pembelajaran


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18592/jt.v2i4.617

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.18592/jt.v2i4.617.g491

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
JT by http://jurnal.iain-antasari.ac.id/index.php/tashwir/index is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.